Karty barier to narzędzie, które w czytelny sposób przedstawiają wyniki złożonego badania przeprowadzonego przez Instytut Studiów Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego dla Ashoki. W wyniku badania powstała lista barier skalowania innowacji społecznych w naszym kraju.
Opracowane przez nas karty:
Koncepcja: Agata Urbanik
Projekt kart: Marianna Wybieralska
Badanie Instytutu Studiów Społecznych UW dla Ashoki miało dwa etapy. Podczas pierwszego z nich na podstawie wywiadów eksperckich określono bariery rozwoju innowacji w polskim kontekście.
Drugi etap badania miał zweryfikować określone wcześniej bariery i doprowadzić do powstania indeksu wskaźników barier adekwatnych dla całej Europy Środkowo-Wschodniej. Na tym etapie byłam odpowiedzialna za stworzenie scenariusza wywiadów eksperckich.
Chciałam, by badanie było jak najbardziej praktyczne, budowało na wnioskach poprzedniego etapu i nie było zbyt czasochłonne dla osób biorących w nich udział. Dlatego po analizie wyników badania zaprojektowałyśmy z Marianną Wybieralską specjalne karty badawcze. Były podstawą kolejnych wywiadów z ekspertami i ekspertkami, a także posłużyły do poprowadzenia spotkań warsztatowych.
Karty systematyzują bariery, które napotykają organizacje i instytucje. Mogą być one z powodzeniem wykorzystywane przez kadrę menedżerską, na przykład:
Agata Urbanik zaprojektowała badanie barier rozwoju innowacji (społecznych). Społecznych piszę w nawiasie, bo moim zdaniem zagadnienie dotyczy „innowacji” w ogóle. Dostałem od Agaty blisko 70 kart, podzielonych na 10 obszarów. Musiałem z nich wybrać tylko 10, a następnie ustawić je od największej do najmniejszej bariery. Ale to nie koniec, dodatkowo moim zdaniem było wymyślić wskaźnik mierzący tę barierę i dopisać, jakich innych barier według mnie brakuje w przygotowanym zestawieniu. (…) Super inicjatywa i bardzo ciekawe badanie! Zmusza do myślenia.
Bartosz Biluj-Stodulski, twórca i dyrektor zarządzający Laboratorium EE.